De titel van het boek is: De vitale vrouw. En de ondertitel de obligate uitroep als een vrouw veertig is geworden: het leven begint bij veertig! En dan heb je tegenwoordig ook zo’n hippe: vijftig is het nieuwe dertig, en daarop dan weer een tiental varianten.
Marieke Gels is coach en trainer en schreef dit boek, bij eerste oogopslag weer een zoveelste zelfhulpboek voor vrouwen. Dat het al snel over de overgang blijkt te gaan is ook niet nieuw, maar wel fijn. Want die soms zeer lange periode in een vrouwenleven blijft maar onderbelicht, in de taboesfeer en werkt dus ondermijnend voor degenen die er echt last van hebben. De spraakmakende documentaire van Ingeborg Beugel lijkt alweer zo lang geleden.
Alleen gaat het dan niet om vrouwen van veertig, maar van vijfenveertig plus, zoals bij lezing ook blijkt. In de inleiding wordt al duidelijk dat het een veelomvattend onderwerp is, waar eigenlijk niets eensluidends over te zeggen valt. Want iedere vrouw is weer anders, iedere context is weer anders en verder is de hele samenleving momenteel aan alle kanten constant in verandering. Dus ook het denken over klachten en andere ongemakkelijkheden. Daarom is het vooral zo belangrijk om de regie over het eigen leven te nemen, aldus de boodschap in dit boek.
Rustiger wordt het als Gels de overgang vanuit vier verschillende perspectieven gaat bezien. Vanuit die van de maatschappelijke context, als een ontwikkelingsfase, vanuit het persoonlijke levensverhaal en vanuit de fysieke invalshoek. In een volgend hoofdstuk worden allerlei aspecten van de overgang besproken - opvlliegers, fysieke veranderingen, emotionele en psychologische veranderingen en ondermeer seks, waarna Geld haar de door haar ontwikkelde methodiek onthult: VITS-en. Hetgeen zoveel wil zeggen als een zelfonderzoek naar je verleden, je ’ik’, de toekomst en het schrijven van een script.
Aan de hand van ideeën van ondermeer Roy Martina en Byron Katie, maar ook literatuur en eigen interviews, loodst Geld je door haar methodiek, waarbij ze een zekere stelligheid soms niet schuwt (’Je kunt alleen verantwoordelijk zijn voor je eigen leven’), maar tegelijkertijd ook wel nuances aanbrengt waardoor er niet veel van overblijft. Als het om vrouwen gaat, dan is het inderdaad moeilijk om een duidelijke uitspraak te doen over hoe zij bepaalde dingen zien, voelen en ervaren (niet alleen vanwege het commentaar dat je dan te wachten kan staan, zie Heleen Mees c.s.). Dat geldt trouwens voor mannen ook, maar dit slag-om-de-arm-houdende mondt nog wel eens uit in een soort gissen omdat je (dus) juist niet te stellig wilt zijn.
De een houdt ervan, de ander holt gillend weg, maar Gels gebruikt ze ook in dit vrouwenboek: de godinnen uit de Griekse mythologie. Om als spiegel bij het zelfonderzoek te dienen dat uiteindelijk tot dat script moet leiden. En hoe je dat schrijft, staat in het tiende en wat mij betreft meest interessante hoofstuk ’Aanraders voor in je Script’. Dat is ook niet zo gek als Mindful Analyst (coach & therapeut via internet).
Als uitgangspunt neemt ze haar wens dat ze wil dat alle vrouwen ’vitale vrouwen’ zijn en dan gaat vitatliteit om: gezondheid, energie hebben, lekker in je vel zitten, zin hebben in het leven, weten waarom je je bed uitkomt, kunnen omgaan met veranderingen, je blijven ontwikkelen. Allemaal zaken die wel iets specifieker kunnen worden omschreven omdat ze hier allemaal zo ongeveer hetzelfde betekenen. Maar goed, om je eigen script te kunnen schrijven, Is het an belang om je eigen formuleringen te vinden, dat zie ik er dan weer als voordeel in.
Gels zet in met de vitaliteitspyramide van Albert Sonnevelt, die oorspronkelijk bestaat uit: optimale voeding, voldoende beweging, regelmatige herstelmomenten, positief denken, ondersteunende relaties en tot slot onderin: zinvol leven. En legt de nadruk op dat zinvol leven, op zingeving. Ze stipt een aantal dingen om over na te denken aan zoals het feit dat je ouder bent en dus meer kunt hebben (als het goed is) verschillende soorten geluk, spiritualiteit en de vraag wie en wat je nog wilt worden, en voor wie. Bij het bespreken van ’werk’ maakt ze onderscheid tussen betaald en onbetaald werk, waarbij ze wat mij betreft het groeiend ondernemerschap van vrouwen ook had mogen uitwerken. Dit vergt hele andere, en vaak nieuwe vaardigheden en soorten van creativiteit die wellicht juist door de overgangskrachten dat ondernemerschap kunnen versterken. Denk aan intuïtie en een beter afgestemde communicatie.
Verder is het een aardige handreiking tot zelfonderzoek en dus dat samenstellen van een persoonlijk script met onderwerpen als: wat had je altijd nog willen doen, welke woorden gebruik je, wat is je mindset van waaruit je de wereld bekijkt en beoordeelt, en hoe zit het met je relaties?
En als je dat script af hebt, en het vooral in het begin dagelijks herleest, ben je je onbewuste aan het herprogrammeren. Interessant, al denk ik dat daarvoor wel iets meer nodig is.
geworden: het leven begint bij veertig! En dan heb je tegenwoordig ook zo’n hippe: vijftig is het nieuwe dertig, en daarop dan weer een tiental varianten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten